Beademingsmachines op de IC

Beademingsmachines op de IC

Op de NOS liveblog las ik voor het eerst over de extra beademingsmachines die Philips levert aan de IC’s. Niet realiserend dat ik enkele dagen later de IC’s zou helpen om zo snel als mogelijk wegwijs te worden met deze nieuwe apparatuur.

14 mei 2020

Thomas helpt namens KINASE bij de opschaling van de beademingscapaciteit op de Nederlandse IC’s. Aan hem werd gevraagd of hij met een groep technisch geneeskundigen Philips wilde ondersteunen bij de support van hun beademingsmachines. Zijn antwoord “Heel graag zelfs!” We vroegen Thomas naar zijn ervaringen.

“Tijdens mijn studie technisch geneeskunde ben ik veel in de kliniek geweest en heb ik ervaring opgedaan met complexe technische apparatuur. Daarna ben ik gaan promoveren en heb ik mij verdiept in beeldvormende technieken tijdens een operatie. Door deze verschillende ervaringen ben ik getraind om me snel in te lezen in een technisch onderwerp en de gebruikers daarin mee te nemen. Mijn handen jeukten dan ook om te helpen toen de coronacrisis uitbrak. Ik zat in het staartje van mijn promotie en kon dus best even mijn werk onderbreken, dan maar wat later promoveren.

Op de NOS liveblog las ik voor het eerst over de extra beademingsmachines die Philips levert aan de IC’s. Niet realiserend dat ik enkele dagen later de IC’s zou helpen om zo snel mogelijk wegwijs te worden met de nieuwe apparatuur.

Ruben van KINASE heeft ons in contact gebracht met de applicatiespecialisten van Philips. Samen met hen inventariseerden we hoe wij de gebruikers van de systemen zo snel mogelijk het beste konden ondersteunen. De snelheid waarmee dit alles verliep en de waardering die alle partijen geven, maken dit een leerzame ervaring.

Er werd een groot beroep gedaan op onze flexibiliteit. Niet alleen qua ureninzet, maar ook qua lenigheid om op te pikken in welke fase wat precies nodig is. Zo bleek al vrij snel dat de uitdaging veel minder technisch van aard was. De beademingsmachines werken goed en de gebruikers wenden snel. Onze toegevoegde waarde zat hem vooral in ondersteuning bij de communicatie met gebruikers. Er ontstond binnen no-time een goed draaiend team. En dat allemaal zonder ook maar iemand van KINASE, Philips of de IC’s echt fysiek ontmoet te hebben, omdat dat door de maatregelen niet mogelijk was. Dit vergeet ik nooit meer”

 

Thomas

Deel dit artikel

Andere actualiteiten

Interview Dagmar

Naast haar werk als verslavingsarts is ze betrokken bij diverse ICT projecten in de zorg.

Lees meer
Scheepsbel

Bij KINASE luiden we een oude scheepsbel als er iemand bij komt.

Lees meer
Tijmen Hommes in het Parool

Onlangs heb ik mijn opleiding tot medisch specialist beëindigd. Na vier jaar studie, twee jaar coschappen, vier jaar ­promotieonderzoek en...

Lees meer