Welke onderwerpen komen ter sprake:
Welke documenten moet ik aanleveren bij de indiensttreding?
Zorg ervoor dat je een kopie van een geldig identiteitsbewijs (voor- en achterkant) en je bankgegevens aanlevert. Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is alleen nodig als de opdrachtgever hierom vraagt. Je contactpersoon binnen Young KINASE zal je hiervan op de hoogte stellen indien dit van toepassing is.
Waarom krijg ik een halfjaarcontract, terwijl mijn opdracht korter is?
Wij werken met de ketenregeling, wat betekent dat je eerste contract standaard een half jaar duurt. Je volgende contract is standaard een jaarcontract en het contract daarna duurt anderhalf jaar. Binnen deze contracten mag je zo veel opdrachten doen als je wilt. Voor elke opdracht ontvang je een nieuwe bijlage met opdrachtspecifieke gegevens.
Wat moet ik doen voordat ik mijn eerste werkdag start?
Zorg dat de volgende zaken geregeld zijn:
• Meld je aan in Daywize en vul je persoonlijke gegevens in.
• Meld je aan in Harvest.
Hoe kan ik me voorbereiden op mijn eerste werkdag?
Zorg ervoor dat je de volgende informatie bij de hand hebt:
• Locatie: Waar ga je werken en waar meld je je op je eerste werkdag?
• Werktijden: Hoe laat meld je je op je eerste werkdag, en wat zijn de reguliere werktijden?
• Contactpersoon: Bij wie meld je je op je eerste werkdag en wie is je aanspreekpunt voor vragen binnen de organisatie?
• Inwerken: Hoe ziet het inwerktraject eruit? Kun je bepaalde documenten van tevoren doorlezen, of gebeurt het inwerken op locatie?
• Werkdagen: Welke dagen ga je werken, en welke daarvan zijn op locatie of vanuit huis?
Hoe is mijn uurloon opgebouwd?
Je uurloon bestaat uit verschillende componenten, afhankelijk van de inlenersbeloning van de opdracht waar je werkt. Je uurloon kan de volgende componenten bevatten:
• Bruto uurloon: iedereen ontvangt een afgesproken bruto uurloon.
• Vakantiegeld: iedereen ontvangt 8,33% vakantiegeld over je jaarsalaris.
• Eindejaarsuitkering: afhankelijk van de inlenersbeloning van de opdrachtgever ontvang je wel of geen 8,33% eindejaarsuitkering over je jaarsalaris.
Hoe is mijn bruto uurloon bepaald?
Dit wordt bepaald via de inlenersbeloning. De inlenersbeloning is er op gericht dat je hetzelfde salaris verdient als personeelsleden van de opdrachtgever die dezelfde werkzaamheden uitvoeren en volgens de cao van de opdrachtgever worden betaald. Dit betekent dat wij de salarisregels van de opdrachtgever hanteren, dus je ontvangt bij ons hetzelfde loon als wanneer je bij hen in dienst zou zijn.
Wat is het verschil tussen bruto- en nettoloon?
Het brutoloon is het totale bedrag van je loon. Je werkgever houdt hier loonheffing, zoals loonbelasting en premies, over in en betaalt dit aan de belastingdienst. Je nettoloon is het bedrag dat je uiteindelijk op je rekening ontvangt, samen met de eventuele vergoeding voor de gemaakte reiskosten.
Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?
Je ontvangt elke maand op de 25e je salaris. Dit salaris betreft de uren die je in de maand ervoor hebt gewerkt. Bijvoorbeeld:
• Je start op 1 mei met een opdracht en werkt 32 uur in mei.
• Op 25 juni ontvang je je eerste loon over de 32 gewerkte uren in mei.
• Op 25 juli ontvang je je loon over de gewerkte uren in juni, enzovoort.
Wat als de 25e op een feestdag valt?
Wanneer de 25e in een weekend of op een feestdag valt, ontvang je je salaris op de werkdag ervoor.
Wanneer wordt mijn vakantiegeld uitbetaald?
Je vakantiegeld wordt maandelijks opgespaard en jaarlijks uitbetaald in mei. Wanneer je eerder dan mei uit dienst gaat, ontvang je het tot dan toe opgespaarde vakantiegeld aan het eind van je dienstverband.
Wanneer wordt mijn eindejaarsuitkering uitbetaald?
Je eindejaarsuitkering wordt maandelijks opgespaard en jaarlijks uitbetaald in december. Wanneer je eerder dan december uit dienst gaat, ontvang je de opgespaarde eindejaarsuitkering aan het eind van je dienstverband.
Wat is loonheffingskorting?
Als je werkt, heb je recht op korting op je belasting. Wanneer je deze korting hebt aangevraagd, houden wij minder belasting in en ontvang jij meer loon. Je vraagt deze korting aan bij ons via Daywize. Dit kun je aangeven op het formulier 'Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (studenten- en scholierenregeling)'. Je kunt dit formulier eenvoudig invullen in Daywize, maar het is ook mogelijk om het formulier los te downloaden.
Let op: !! Werk je tegelijkertijd bij meer dan één werkgever? Vraag dan bij slechts één werkgever de loonheffingskorting aan. Als je bij meerdere werkgevers loonheffingskorting aanvraagt, krijg je te veel korting op je belasting en moet je dit achteraf aan de belastingdienst terugbetalen. !!
Andere vragen of wil je meer lezen?
Bezoek dan de website van de belastingdienst.
Waarvoor dient Daywize?
In Daywize vind je je persoonlijke gegevens, je contract en later ook je loonstroken. Je kunt hier zelf je gegevens wijzigen, zoals je adres of je loonheffingskorting.
Ik kan niet inloggen, maar ik heb wel al een account (ik heb eerder gewerkt voor Young KINASE). Ik blijf een melding krijgen dat mijn gebruikersnaam of wachtwoord onjuist is, ook al heb ik een nieuw wachtwoord aangevraagd. Hoe kan ik dit oplossen?
Neem contact op met het algemene Young KINASE-nummer (06-18415713) via het WhatsApp-icoon rechtsonderin op deze pagina en leg het probleem voor. Wij zullen je wachtwoord resetten.
Let op: !! De gebruikersnaam is hoofdlettergevoelig. Typ je e-mailadres zonder hoofdletter aan het begin. !!
Het lukt me niet mijn gegevens aan te vullen als ik op mijn telefoon zit. Hoe kan ik dit oplossen?
Zorg dat je je gevens aanvult via de laptop; dit kan alleen via de laptop en niet via je telefoon.
Ik krijg de volgende foutmelding bij het ondertekenen van mijn contract:
"De digitale ondertekening is niet juist of onvolledig. Vriendelijk verzoek opnieuw een digitale ondertekening te doen."
Hoe kan ik dit oplossen?
Bij het ondertekenen van het contract krijg je twee opties:
1. 'Opgeslagen handtekening gebruiken'
2. 'Nieuwe handtekening maken'
Kies optie 2, dan zou de ondertekening moeten lukken. Zorg ervoor dat je de handtekening via een laptop zet in plaats van via een telefoon.
Hoe kan ik mijn loonstrook inzien?
1. Log in op Daywize
2. Klik op ‘Mijn gegevens’
3. Klik op ‘Dossier’
Ik kan mijn juiste loonstrook niet vinden in Daywize. Mijn (eerste) loonstrook ontbreekt. Hoe kan ik dit oplossen?
De loonstroken krijgen de naam van de maand waarin je wordt betaald. Bijvoorbeeld: je werkt een aantal uur in augustus en deze worden uitbetaald in september. Dit betekent dat je loonstrook van augustus in Daywize de naam 'September 2024' krijgt.
Hoe kan ik mijn loonheffingskorting aan- of uitzetten?
1. Klik op ‘Mijn acties’
2. Klik op ‘Wijzigen mijn gegevens’
3. Selecteer ‘Loonheffingskorting’
Let op: !! Dit geldt voor de maanden waarin je salaris wordt uitbetaald. !! Bijvoorbeeld:
• Als je in mei je eerste werkuren maakt, ontvang je je eerste salaris in juni. De loonheffingskorting moet daarom pas per 1 juni worden aangezet en niet per 1 mei!
• Als je laatste werkuren in augustus vallen, ontvang je je laatste salaris in september. De loonheffingskorting moet dan pas per 1 oktober worden uitgezet en niet al per 26 september!
Waarvoor dient Harvest?
Harvest is het programma voor het schrijven van uren en het declareren van onkosten. Je kunt de app downloaden of via de website bereiken.
Hoe kan ik mijn uren declareren?
1. Klik op ‘Time’
2. Klik op 'Day'
3. Klik op 'Track time'
4. Selecteer het juiste project en de juiste task
5. Vul je gewerkte uren in én noteer je werktijden bij 'Notes'
6. Klik op 'Save entry'
Krijg ik mijn pauze doorbetaald?
Nee, je pauze-uren worden helaas niet doorbetaald. Wij volgen hierbij de richtlijnen van de Arbeidstijdenwet, tenzij anders vermeld in de cao van de opdrachtgever. Volgens de Arbeidstijdenwet heb je recht op minimaal 30 minuten pauze als je langer dan 5,5 uur werkt. Deze pauze mag worden opgesplitst in twee keer een kwartier. De wet voorziet niet in doorbetaling tijdens pauzes. Aangezien je tijdens je pauze niet werkt, ontvang je hiervoor geen loon.
Je mag je pauze-uren dus niet invoeren als werkuren in Harvest. Trek de pauzetijd (meestal 30 minuten) af van het totale aantal gewerkte uren per dag.
Waarom verandert het aantal minuten bij het invoeren van mijn uren?
Harvest rondt het aantal minuten dat je invoert af naar het dichtstbijzijnde kwartier. Dus:
• 1 uur en 37 minuten wordt 1:30 (1,5 uur)
• 1 uur en 38 minuten wordt 1:45 (1,75 uur)
Wat is de deadline voor het declareren van mijn gewerkte uren?
Je gewerkte uren moeten altijd aan het einde van de week in Harvest staan (deadline zondagavond 00:00 uur), tenzij het einde van de maand in die week valt. Dan moeten alle uren en onkosten vóór de start van de nieuwe maand in Harvest staan.
Ik heb niet op ‘Submit week for approval’ geklikt. Krijg ik mijn uren nu niet uitbetaald?
Nee, alle ingevulde uren worden gewoon uitbetaald. Met de knop ‘Submit week for approval’ kun je je week afsluiten. Het is een handige tool voor jezelf, maar de uitbetaling van je gewerkte uren hangt er niet vanaf.
Worden mijn reiskosten vergoed?
Als je kosten maakt om op de locatie van de opdracht te komen, worden deze vergoed. Bijvoorbeeld: je hebt een week-OV, maar moet nu in het weekend reizen. Deze gemaakte kosten kun je dan bij ons declareren door een betalingsbewijs toe te voegen.
Hoe kan ik reiskosten invoeren?
Bij ‘Expenses’ voer je je reiskosten in. Voeg altijd een bewijs van de gemaakte reiskosten toe:
• Via 'Mijn OV-chip' of 'Mijn NS' maak je een PDF-uitdraai van je gemaakte kosten.
- Let op: !! Een inschatting van de gemaakte kosten van 9292.nl o.i.d. geldt niet als bewijs. !!
• Voor de kilometervergoeding maak je een screenshot van Google Maps met daarop het aantal kilometers.
- Let op: !! Dit is maximaal het aantal kilometers van jouw woon-werkverkeer. !!
• Eventuele andere gemaakte kosten kunnen, op voorwaarde dat dit is afgestemd en goedgekeurd, gedeclareerd worden via je contactpersoon bij Young KINASE.
Hoe kan ik een herinnering instellen voor het invullen van de uren in Harvest?
In Harvest kun je zelf instellen of en wanneer je een herinnering wilt ontvangen voor het invullen van de uren. Je kunt de tijd en dagen waarop je een herinnering wilt ontvangen zelf aanpassen:
1. Klik op je naam rechts bovenin
2. Klik op 'Notifications'
Ik heb een e-mail ontvangen van Daywize waarin staat dat mijn uitdiensttreding is bevestigd, maar ik heb dit zelf niet in gang gezet. Klopt dit?
Ja, dat klopt. Bijvoorbeeld: na een half jaar loopt je arbeidsovereenkomst af. Je hebt dan een aantal mogelijkheden:
• Je gaat direct aan de slag op een (nieuwe) opdracht: je ontvangt direct een volgend contract met een duur van 1 jaar.
• Je doet tijdelijk geen opdrachten meer, maar wilt dit in de toekomst wel weer doen: je hoeft nu geen actie te ondernemen. Bij de start van een volgende opdracht maken we een nieuw contract voor je aan met een duur van 1 jaar.
Ik heb een vaste baan gevonden en wil me uitschrijven bij Young KINASE. Wat moet ik doen?
• Stuur een bericht naar het algemene Young KINASE-nummer (06-18415713) om ons hiervan op de hoogte te stellen.
• Stap uit de Young KINASE-poule WhatsApp-groep.
• Wij kunnen, indien nodig, je contract vroegtijdig beëindigen. Dit kun je regelen door een e-mail te sturen naar info@youngkinase.nl. Wij zullen dit dan voor je afhandelen.
Neem contact met ons op via het algemene Young KINASE-nummer (06-18415713) door de QR-code te scannen of op het WhatsApp-icoon rechtsonderin op deze pagina te klikken. Wij helpen je graag verder!