Begin februari leek het COVID-19-virus nog ver weg voor Nederland, maar al snel bleek niets minder waar. De hele maatschappij stond even stil en dat gold ook voor de geneeskundeopleiding. Tegelijkertijd stond de zorg wel onder enorme druk en moesten zowel ziekenhuizen als huisartsen snel schakelen. In korte tijd werden overal speciale teams ingericht om te helpen bij coördinatie en logistiek rondom de COVID-crisis.
Bij de ROHA in Amsterdam stond al snel zo'n team klaar. Er kwamen echter veel vragen binnen van huisartsen en andere eerstelijns zorgverleners. Vragen over medewerkers met mogelijke klachten passend bij COVID en ook vragen over het verkrijgen van nieuwe mondkapjes. Voor het crisisteam was er weinig tijd om deze vragen goed te beantwoorden en om een structuur neer te zetten waardoor deze communicatie soepel verliep. KINASE consultancy en Young KINASE werden hiervoor ingeschakeld en hielpen graag mee.
Binnen één dag was een constructie opgetuigd door een consultant van KINASE en vijf coassistenten als crisisteam-ondersteuners. De coassistenten werkten voor Young KINASE en leverden allerlei soorten ondersteuning op locatie in hartje Amsterdam. Ze beantwoordden het algemene mailadres, stonden zorgverleners per telefoon te woord en werden tegelijkertijd als baliemedewerker ingezet. Bij medisch-complexe vragen hadden ze een huisarts als achterwacht. Ook hielden ze allerlei overzichten bij met vragen en logistieke informatie, zodat de ROHA wist wat er speelde onder haar huisartsen.