8 mei 2025
Op 1 april zijn we gestart met een pilot voor het maken van automatische gespreksnotities met Autoscriber op 4 afdelingen: de spoedeisende hulp, verpleegafdeling, de nefrologie en medische psychologie zijn enthousiast begonnen!
"De zorg laten werken, oftewel focus en aandacht brengen naar zorg door andere processen slim in te richten. Dat is voor mij de kern van ons werk", aldus Erik. "En juist daaraan kan deze technologie enorm bijdragen!" Broodnodig om AI-implementatie ook praktisch te maken, naast alle beloftes en vergezichten in het nieuws de laatste tijd.
De ontwikkeling van AI-toepassingen gaat razendsnel, maar de implementatie blijft vaak achter. Bij KINASE brengen we al jaren zorginnovaties succesvol in de praktijk — en we delen graag de lessen die jou helpen om dat ook te doen:
Leren door te gebruiken
Gebruik van een nieuw systeem blijft een kwestie van oefenen: wat voor de één werkt is voor de ander onhandig en andersom. Leren gebruiken van nieuwe toepassingen is voor alle zorginnovatie nodig; neem daar de tijd voor en gun elkaar ontwikkelstappen. Het kan niet in één keer perfect.
Focus op bredere winst dan alleen op tijd
Kwaliteit en aandacht zijn essentieel voor goede zorg, ons blindstaren op tijdswinst of hogere productie is niet het doel. De ervaringen van zorgprofessional en patiënt zijn minstens even belangrijk.
Bij de start is het nooit perfect
Geen enkele software of innovatie is vanaf de start perfect, de verwachting te hoog stellen leidt tot teleurstelling of frustratie. Groei is belangrijker dan een perfect begin.
Het is een veelbelovende start in het UMC Utrecht, en er is ook nog veel te ontdekken!