"mens-factor"

"mens-factor"

Het succes bij innovatie wordt bepaald door de "mens-factor"

16 maart 2020

Dr. Wouter Bos, Reumatoloog in Reade Amsterdam

Tijdens mijn opleiding in het VUmc kwam ik voor het eerst in aanraking met digitalisering van zorg. We stapten af van de papieren status en er kwam een elektronisch patiënten dossier. De weerbarstigheid van deze innovatie boeide me. Een thema dat me sindsdien niet meer losgelaten heeft. We zijn in de gezondheidszorg erg goed in productinnovatie zoals nieuwe medicatie, maar niet zo goed in het aanpassen van onze werkprocessen (procesinnovatie). Met als gevolg dat we grofweg nog op dezelfde manier werken als 50 jaar geleden. Met mijn aanstelling als Chief Medical Information Officer, namen we ons bij Reade tot doel hier verandering in aan te brengen. En zowaar… De trein is in beweging gekomen. De inzichten die we via KINASE hebben gekregen hebben hier zeer zeker aan bijgedragen.

Nu twee jaar geleden kwamen ze voor het eerst langs in Reade. De kapstok die ze tijdens die eerste gesprekken boden, gebruik ik nog bijna dagelijks, nu ik er over nadenk. Als ik op een tegeltje zou moeten zetten wat KINASE mij gebracht heeft is het het volgende: Verloopt een innovatie moeizaam, analyseer dan de obstakels op het gebeid van Mens, Proces en Systeem. En pak ze per deelgebied aan. Wat me telkens weer opvalt is dat de “Mens factor” van groot belang is en nog steeds onderschat wordt. Praten over wat er mis gaat op het gebied van systeem ( het EPD bijvoorbeeld) en het proces (wie doet wat) is vaak makkelijk dan inzien dat niet iedere arts even digitaal vaardig is. Het succes bij innovatie wordt echter wel bepaald door de “mens-factor”.

Dus als je wilt innoveren, moet je individueel gedrag boven water krijgen en gericht hulp bieden.

KINASE ziet dat ook en kan naast kennis van proces en systeem, vooral veel bieden op het gebied van mens. Dat kan ook bijna niet anders, want de consultants hebben zelf ook als arts gewerkt en kennen deze gevoelens. De zorgverleners bij ons, staan daarom ook meer open voor de mensen van KINASE.

Wat er beter kan? De successen vieren, denk ik. De KINASE consultants stomen in hun enthousiasme soms snel door naar het volgende deelproject. Het zou een leuk idee zijn om met alle betrokken het project feestelijk af te ronden, misschien wel een glas champagne. Zo kan het gevoel van “closure” goed optreden. Cheers ;-)!

 

Schermafbeelding 2020 03 18 om 09.13.56

Deel dit artikel

Andere actualiteiten

Interview Dagmar

Naast haar werk als verslavingsarts is ze betrokken bij diverse ICT projecten in de zorg.

Lees meer
Scheepsbel

Bij KINASE luiden we een oude scheepsbel als er iemand bij komt.

Lees meer
Tijmen Hommes in het Parool

Onlangs heb ik mijn opleiding tot medisch specialist beëindigd. Na vier jaar studie, twee jaar coschappen, vier jaar ­promotieonderzoek en...

Lees meer